Ο Οικονομικός Προγραμματισμός στο Φαρμακείο

fk1

(Πρώτη Δημοσίευση στο περιοδικό Φαρμακευτικός Κόσμος τεύχος 160 – Νοέμβριος 2016)

Φαρμακευτική Δαπάνη και τιμές φαρμάκων που έχουν βυθιστεί. Απώλεια αποκλειστικής διάθεσης ακόμα και σε φάρμακα. Πόλεμος τιμών και εκπτώσεις που πολλές φορές οδηγούν σε τιμές κάτω του κόστους προμήθειας. Απώλειες από τα eshop που φτάνουν να συμπεριλαμβάνουν ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων. Κοινωνία με διαρκώς μειούμενο διαθέσιμο εισόδημα το οποίο το ξοδεύει μετά από εντατική σύγκριση των προσφερόμενων τιμών. Διαρκής κινητικότητα στην αγορά των φαρμακείων με είσοδο ιδιωτών επενδυτών, πολυτελών κατασκευών και ανακαινίσεων και λειτουργίας σε ωράρια που αγγίζουν τις 90 ώρες την εβδομάδα με πλήθος προσωπικού σε κάθε βάρδια. Υπάρχει οικονομική λογική στο σημερινό περιβάλλον των φαρμακείων; Και πως λύνεται η πολύ δύσκολη εξίσωση του να πραγματοποιήσεις κύκλους εργασιών σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά και να αποκομίσεις ικανοποιητικό κέρδος από αυτούς;

Είναι βέβαιο πως και οι τελευταίοι που μετά από 7 χρόνια κρίσης επέμεναν να μην κρατάνε στοιχειώδη δεδομένα και να αφιερώνουν λίγες ώρες τον μήνα στον υπολογισμό των οικονομικών τους στοιχείων δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια να το κάνουν. Ενέργειες όπως το «χωριστό πορτοφόλι» φαρμακείου και σπιτιού, η καταγραφή του τι περνάει από το ένα στο άλλο,  οι απογραφές αποθεμάτων τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, η κατάστρωση πλάνου εισπράξεων και πληρωμών, η φορολογική πρόβλεψη και η εξαγωγή στοιχειωδών οικονομικών δεικτών αποτελούν βασικές προϋποθέσεις επιβίωσης. Το περιβάλλον κρύβει πολλές παγίδες για να βαδίζουμε χωρίς πυξίδα.

Κινούμαστε σε συνθήκες που φτάνουν στο να μένει ένα καθαρό φορολογημένο εισόδημα που κινείται γύρω από το 5% του κύκλου εργασιών του φαρμακείου. Κυριολεκτικά δηλαδή στην κόψη του ξυραφιού καθώς είναι πολύ μεγάλες οι διαφορές που μπορεί να προκύψουν αν αυτό το 5% γίνει 7% ή 3%…. Για να το πούμε απλά για κάθε 10 ευρώ πωλήσεων ως μεικτό κέρδος θα μας μείνουν περίπου τα 2 ευρώ. Από αυτά αν 1 επιπλέον πάει στα σταθερά μας έξοδα τότε μας μένει 1 ευρώ… Και αν σχεδόν 50 λεπτά από αυτά πάνε σε φόρο εισοδήματος και εισφορά ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ, καταλαβαίνουμε τη σημασία του να διαχειριστούμε σωστά το «50λεπτο»!

Τόσο η στόχευση πωλήσεων όσο και η στόχευση κερδοφορίας απαιτούν πλέον ακρίβεια και προγραμματισμό, διαφορετικά τυχόν λάθη στις αγορές μας, στην τιμολόγηση ή στα σταθερά μας έξοδα μπορεί να φέρουν το φαρμακείο μας στο κόκκινο και όταν το αντιληφθούμε να είναι πολύ αργά.