Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία.

(Πρώτη Δημοσίευση στο περιοδικό Φαρμακευτικός Κόσμος τεύχος 157 – Απρίλιος 2016)

epixkainot

 

Τα τελευταία τεύχη του Φαρμακευτικού κόσμου έχουν γίνει μια πολύ ενδιαφέρουσα πνευματική άσκηση οριοθέτησης του περιεχομένου εννοιών που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο διάλογο για τις διεξόδους βιωσιμότητας που έχει το φαρμακείο. Όπως και η «Δημιουργική Πώληση» έτσι και η «Επιχειρηματικότητα» και η «Καινοτομία» πολλές φορές χρησιμοποιούνται, αντί με το ουσιαστικό τους περιεχόμενο, περισσότερο ως επιχειρήματα «αγοράς» από το φαρμακείο διαφόρων προϊόντων και υπηρεσιών που κρύβονται πίσω από ένα ψυχαναγκαστικό πρέπει. «Πρέπει» να είσαι «Επιχειρηματικός» και «Καινοτόμος» που κρύβει μέσα του μια τεχνική φόβου του αν δεν πάρεις αυτό που θέλω να σου πουλήσω κινδυνεύεις. Κινδυνεύεις να χάσεις μερίδια και να μείνεις έξω από μία αγορά που άκριτα διαθέτει και σπαταλά ακόμα πόρους σε οτιδήποτε μοιάζει να μπορεί να φέρει μια προοπτική διεξόδου ή διαφοροποίησης σε έναν ανταγωνισμό που εντείνεται μέρα με την ημέρα.

Το φαρμακείο των υπηρεσιών, η ολοκλήρωση της πρόσβασης του πληθυσμού στο web και τα smartphones, τα wearables και το internet of things είναι στα πρόθυρα της δημιουργίας μιας κατάστασης όπου το μόνο όριο στην παροχή υπηρεσιών είναι η φαντασία και η εφευρετικότητα αυτού που υλοποιεί τέτοιες λύσεις. Σε αυτό το περιβάλλον το φαρμακείο δεν μπορεί για άλλη μια φορά να εμφανίσει την συμπεριφορά των ετών από το 1995 ως το 2010 που γέμισε τα ράφια του με όλα τα προϊόντα που κυκλοφορούσαν για να μην μείνει δυσαρεστημένος κανένας «πελάτης». Το σημερινό οικονομικό περιβάλλον το απαγορεύει.

Η κρίσιμη ιδιότητα που θα χρειαστεί να επιστρατεύσει το φαρμακείο για τον διαχωρισμό του σημαντικού από το ασήμαντο μέσα σε αυτό το χάος λέγεται «Αξιολόγηση». Ανατρέχοντας στον πραγματικό ορισμό της καινοτομίας η πραγματική φύση της αναφέρεται στην εισαγωγή νέων προϊόντων, υπηρεσιών και διαδικασιών με σκοπό την παροχή νέας και πρόσθετης αξίας. Προσοχή! Αυτό αποτελεί και το κρίσιμο συστατικό της! Δεν εισάγουμε καινοτομία απλά για να εισάγουμε καινοτομία. Η σκοπιμότητα της θα πρέπει να αξιολογείται σε σχέση με την πρόσθετη αξία που μπορεί να αποφέρει. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα μας προτείνουν κάτι «νέο» και «καινοτόμο» για το φαρμακείο μας το οποίο θα μας κάνει «σύγχρονους» και «καλύτερους επιχειρηματίες» εμείς από την πλευρά μας αν θέλουμε να σώσουμε τους πόρους μας από την σπατάλη θα πρέπει να απαντήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις.

  • Τι θα προσφέρει αυτή η καινοτομία στο φαρμακείο μου και τι σε αυτόν που το επισκέπτεται;
  • Πόσο αποτιμάται το όφελος αυτού που προσφέρει και πόσο κοστίζει σε πόρους;
  • Πώς γίνεται αντιληπτό αυτό το όφελος από αυτόν που έρχεται στο φαρμακείο;
  • Ποιες οι εναλλακτικές επιλογές για να παρέχω αυτήν την αξία;

Η σημαντικότερη βεβαίως παράμετρος δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είναι η εξής: Η αξία που μπορεί να προσφέρει το φαρμακείο ως κομμάτι του συστήματος Α΄βαθμιας φροντίδας υγείας. Η τοποθέτηση αυτή αποτελεί την ρεαλιστική διέξοδο και επιλογή για την βιωσιμότητα του φαρμακείου. Εκεί βρίσκεται η πραγματική αξία και εκεί θα πρέπει να την αναζητήσουμε.