(Πρώτη Δημοσίευση στο περιοδικό Φαρμακευτικός Κόσμος τεύχος 162 – Μάρτιος 2017)
Για μια ακόμα φορά γίναμε δυστυχώς μάρτυρες της κακής οργάνωσης του Ελληνικού κράτους. Μια πολύ σημαντική αλλαγή και οι πρώτες εντυπώσεις που μας έχει αφήσει είναι η κακή οργάνωση του μηχανογραφικού συστήματος, η ταλαιπωρία στην χειρόγραφη καταχώριση των προϊόντων αυτής της κατηγορίας που ήδη διακινούσαμε (αναλώσιμα Σ.Δ) και το άγχος όταν στα φαρμακεία των πιο… άτυχων έφτασαν οι νέες άγνωστες ηλεκτρονικές γνωματεύσεις έχοντας σε πολλές περιπτώσεις εντελώς άγνωστα υλικά, με λανθασμένες καταχωρίσεις σε ΦΠΑ ή κωδικούς, με διαδικασίες που κανείς δεν ήξερε πως ακριβώς θα ακολουθήσει και με ένα σύστημα δύσχρηστο ακόμα και για τους πολύ εξοικειωμένους με την τεχνολογία.
Αν παραμείνουμε όμως μόνο σε αυτά τότε θα έχουμε χάσει μια σημαντική ευκαιρία για το φαρμακείο μας. Την συμμετοχή σε μια αγορά η οποία ταυτίζεται με τον υγειονομικό μας ρόλο, αυξάνει την ύλη που διακινείται από τα φαρμακεία μας, με λίγη προσοχή μπορεί να φέρει κύκλο εργασιών και κέρδη, και ενισχύει την σχέση μας με τον ασθενή καθώς επεκτείνεται από το φάρμακο και στα υπόλοιπα υλικά και προϊόντα που χρειάζεται για την φροντίδα υγείας.
Οι διαδικασίες
Για να γίνουν όλα τα παραπάνω σίγουρα θα χρειαστεί μια μικρή προσπάθεια από μέρους μας. Έτσι και αλλιώς από τη στιγμή που μπαίνουμε στη διαδικασία να μάθουμε το ηλεκτρονικό σύστημα που συνοδεύει την παροχή αυτών των υλικών έχουμε ξεκινήσει από κάπου. Αν μάλιστα το σύστημα με τις ηλεκτρονικές γνωματεύσεις αυτοματοποιηθεί στα πρότυπα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και αναγνωρίζει τους απαιτούμενους κωδικούς των προϊόντων (όπως γίνεται πχ στα κουπόνια των φαρμάκων) τότε η εκτέλεση της ηλεκτρονική γνωμάτευσης θα είναι θέμα λίγων στιγμών για να τακτοποιηθεί.
Τα προϊόντα
Για να αξιοποιήσουμε πλήρως την ευκαιρία που μας παρουσιάζεται θα πρέπει επιπλέον να μάθουμε ότι μπορούμε για τα προϊόντα που θα κληθούμε να χορηγήσουμε. Προϊόντα όπως συσκευές οξυγόνου, αναλώσιμα κατ΄ οίκον ασθενών, σκευάσματα ειδικής διατροφής απευθύνονται σε ανθρώπους που προφανώς χρειάζονται και υποστήριξη για την χρήση τους. Δεν αρκεί να περάσουμε μια γνωμάτευση και τους δώσουμε 10 υλικά αν δεν μπορούμε την ίδια στιγμή να παρέχουμε και την απαραίτητη συμβουλή που τα συνοδεύει. Όπως και στα φάρμακα που χορηγούμε είναι απαραίτητο να ενημερώνουμε αναλυτικά τον ασθενή για το πώς θα τα χρησιμοποιήσει, τι θα πρέπει να προσέξει και ότι άλλο χρειάζεται για την πλήρη εφαρμογή τους. Είναι κατανοητό πως είναι πολλά νέα προϊόντα εκ των οποίων πολλά είχαμε καιρό να χορηγήσουμε αλλά η συμβουλή αυτή είναι που θα κάνει την σημαντική διαφοροποίηση στην επιλογή του φαρμακείου μας από τους ασθενείς.
Ο οικονομικός παράγοντας
Ο δεύτερος παράγοντας που θα χρειαστεί να προσέξουμε είναι το οικονομικό κομμάτι της χορήγησής τους. Προσοχή! Τα υλικά αυτά δεν είναι φάρμακα που οι κανόνες είναι σε όλα τα στάδια της διανομής πλήρως καθορισμένοι. Θα πρέπει να δούμε με προσοχή τα ποσά που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και να διαπραγματευτούμε σκληρά με τους προμηθευτές τυχόν κόστη προμήθειας, χρόνους εξόφλησης κλπ. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να ακολουθήσουμε απρόσεκτα οποιαδήποτε εταιρική πολιτική προμηθευτών αλλά θα πρέπει με προσοχή να κοστολογούμε πόσο αγοράζουμε, με ποια κερδοφορία δουλεύουμε, πόσα χρήματα θα μείνουν σε εμάς και πόσα θα πάνε στους προμηθευτές. Ο ρόλος μας στην φροντίδα θα πρέπει να είναι και στην πράξη σημαντικός αλλά και στις απολαβές που έχουμε από αυτόν και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δεχτούμε όρους που θα μειώσουν τις δικές μας απολαβές. Επίσης θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και στους χρόνους που αναμένουμε τις πληρωμές και να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι κεφάλαιο κίνησης έχουμε εμπλέξει και τι ροές εισπράξεων και πληρωμών περιμένουμε.
Η ενημέρωση του κοινού μας
Τέλος πολύ σημαντική θα είναι και η ενημέρωση των ασθενών μας πως είμαστε ένα σημείο που χορηγεί τα προϊόντα αυτά. Καθώς για χρόνια όλα τα παραπάνω διακινούνταν σε πολλές περιπτώσεις απευθείας στους ασθενείς ή με πολύ μικρή εμπλοκή μας σε θέματα κατάθεσης παραπεμπτικών, είναι ύλη που είχε χαθεί για το φαρμακείο. Η σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε με τους ασθενείς μας από το φάρμακο είναι αυτή που θα τους οδηγήσει από τη στιγμή που έχουν να πάρουν τέτοια υλικά να τα προμηθευτούν από εμάς. Χρειάζεται μόνο να τους «ανοίξουμε την κουβέντα για αυτό»! Αρκεί όπως προαναφέραμε να είμαστε σίγουροι και για τα προϊόντα, και για την κερδοφορία και για τις υπηρεσίες και την αξία που θα τους παρέχουμε.